Informatika je predmet, ktorý sa do našich škôl dostal iba relatívne nedávno. Na základných školách sa po prvýkrát objavila v roku 2005, no na stredných už o niečo skôr v roku 1985. Je tomu teda už viac ako 15 rokov, čo sa stala povinnou zložkou základoškolských osnov. Na rozdiel od iných predmetov je však možné všimnúť si zásadné rozdiely v spôsoboch, akými sa tento predmet na školách učí.
Veľa žiakov opustí lavice základných škôl so základnými vedomosťami gramatiky, stupnice tvrdosti kameňov alebo veľkej násobilky. Je však ťažké nájsť IT vedomosti, ktoré by všetci žiaci po ukončení ZŠ zdieľali. Keď príde reč na informatiku, začína sa dokonca zdať, že každý zo žiakov sa učil úplne iný predmet.
Niektorí žiaci radi spomínajú na 45-minútové seansy počítačových hier, iní si zase pamätajú na zarovnávanie textu v MS Word a len málokto rozozná malú oranžovú mačku, ktorá deti sprevádza pri ich prvých krokoch vo svete programovania. Tieto rozdiely sa navonok možno nezdajú až tak dôležité, sú však očividné v prvom momente, keď žiaci nastúpia na stredné školy.
Keďže informatika nie je pre stredné školy vôbec cudzou záležitosťou, jej osnovy a výuka sú o niečo stálejšie ako na základných školách. Problém však nastáva práve na začiatku výuky, pretože tieto osnovy častokrát predpokladajú základné znalosti IT alebo technologickú gramotnosť. Táto však žiakom častokrát chýba, pretože informatickému vzdelaniu sa na základných školách nevenuje toľko pozornosti ako iným predmetom. Veľa žiakov teda nastupuje do stredoškolských lavíc bez vedomostí, ktoré sa od nich očakávajú. Ak pre všetky povinné predmety existujú štátom dané osnovy, prečo stále vidíme v základoškolskej informatike takéto rozdiely?
Kde je problém?
Štátna školská inšpekcia v roku 2018 zistila, že 42% informatiky na základných školách je vyučovaných neodborne. Informatika je však na prvom stupni povinným predmetom už 11 rokov. Prečo je stále prístupné, že veľká časť žiakov odchádza z hodín s podstatne horšími znalosťami informačných technológií ako ich rovesníci?
Títo študenti potom pôsobia ako negatívny faktor pre výuku ostatných. Stredoškolskí profesori musia upraviť osnovy a tempo svojej výuky tak, aby im poskytli základy, ktoré im chýbajú. Našťastie veľa stredoškolských osnov dnes počíta s nerovnomernými znalosťami v triedach informatiky. Tieto osnovy však poskytujú znalým žiakom menej vedomostí, ako by mali. Prvé hodiny sú tak pre nich iba opakovaním učiva zo základnej školy, ktoré ich vedomosti nikam neposúvajú.
Informatika by sa ale nemala vyučovať iba kvôli možnosti kariérneho postupu. Znalosť tohto predmetu pomáha rozvíjať logické a individuálne myslenie. Tieto schopnosti sú dôležité a treba ich kultivovať už od útleho veku. Hodiny informatiky by mali byť ideálnym miestom pre ich rozvíjanie. Počítače sú tiež dôležitou súčasťou nášho okolia a deti sa s nimi stretávajú už odmalička. Technologická gramotnosť, ktorá prichádza spolu so znalosťami IT pomáha deťom lepšie sa orientovať v digitálnom svete, ktorému sa dnes už tak ľahko nevyhnú.
Problémom je častokrát aj spôsob výuky. Dnešný školský systém sa zameriava primárne na memorovanie a “bifľovanie.“ Tento prístup je vidieť hlavne na našich základných školách, ktoré sa tak odlišujú od tých v Anglicku alebo v Rakúsku. IT je hlavne o využívaní informácií na riešenie problémov. Toto je ďalšia dôležitá schopnosť, ktorú môže informatika deťom priniesť, keď je vyučovaná správne. Deti sa môžu naučiť ako svoje znalosti aplikovať v praxi a porovnávať rôzne riešenia zadaných úloh.
Ako pomáhame my?
V Programku sa snažíme tejto nerovnosti predísť konštantnými osnovami, ktoré deti pripravia na stredoškolské štúdium. Žiaci od nás odchádzajú so základnými znalosťami informatiky, ktoré vedia aplikovať v praxi. Veríme, že pomáhame budúcim informatikom položiť základy ich budúcej kariéry a neinformatikom porozumieť dôležitej časti sveta okolo nás.
Ak majú žiaci základných škôl alebo ich rodičia pocit, že by sa radi venovali informatike podrobnejšie, naše kurzy pomôžu nahradiť chýbajúce vedomosti. Podporujeme individualitu našich žiakov a snažíme sa, aby si od nás odniesli čo najviac, vrátane schopnosti riešiť problémy a využívať svoje vedomosti naplno.