V tomto článku sa vám predstaví jeden zo zakladateľov Programka a jeden z našich lektorov, Ján Kožuško.
V tomto článku sa dozviete:
- prečo sa Ján rozhodol založiť online školu Programko
- ako mu štúdium informatiky zmenilo život
- čo považuje za najväčšie problémy prístupu ľudí voči informatike
- akým smerom sa bude Programko uberať
Povedz nám niečo o sebe.
Som študentom informatiky na Masarykovej Univerzite v Brne, kde študujem na Fakulte Informatiky a na Ekonomickej Fakulte. Mimo Programka sa venujem štúdiu jazykov a som animátorom v Saleziánskom stredisku v Bratislave, kde sa stretávame prevažne so žiakmi základných škôl.
Som zakladateľom projektu Programko a jeden z ľudí, ktorí sa podieľajú na jeho koordinácii. Ak mi vyjde čas, tak pracujem aj ako jeden z lektorov.
Informatike som sa začal venovať na strednej škole, pretože som si uvedomil, že je využiteľná všade. Verím, že s informatikou sa človek nestratí.
Prečo si sa rozhodol založiť Programko?
Uvedomil som si, že je dnes veľa ľudí, ktorí majú záujem o informatiku, ale odrádza ich zložitosť. Počas mojej animátorskej praxe ma často deti oslovovali s prosbami o naučenie informatiky. Snažil som sa teda vymyslieť spôsob, ako tieto deti dostať späť k programovaniu a ukázať im, že informatika nie je žiadnym strašiakom a môže ju robiť skoro každý. Sám som mal z informatiky kedysi strach, hlavne kvôli tomu, že som mal problémy s programovaním. Na strednej škole som však mal dobrého profesora, ktorý ma motivoval a vďaka ktorému som s informatikou neprestal. Povedal som si, že toto je prístup, ktorý chcem ďalej rozširovať.
Väčšina informatických kurzov je ale drahá a nedostupná pre žiakov základných škôl. Rozhodol som sa teda založiť Programko ako finančne dostupnú alternatívu práve pre tieto deti.
Všimol som si však, že existuje aj veľa dospelých, ktorí majú o programovanie záujem, ale majú pocit, že kvôli svojmu veku už nemajú šancu s programovaním začať. S tým nesúhlasím. Cieľom Programka je ukázať ľuďom, že nikdy nie je neskoro na to začať sa učiť informatiku a dokáže to každý, kto o ňu má záujem.
Hlási sa na kurzy veľa dospelých záujemcov o programovanie?
Kurzy pre dospelých sme začali ponúkať len nedávno. Zo začiatku to boli kurzy hlavne pre žiakov základných škôl a časom pribudli kurzy pre iné cieľové skupiny. Môžem ale povedať, že všetky kurzy pre dospelých ktoré sme ponúkali, sa zatiaľ vždy zaplnili. Rovnako ako počet detí, aj počet dospelých so záujmom o študovanie informatiky sa stále zväčšuje.
Pozoruješ nejaký rozdiel v záujme dospelých a detí?
Je pravda, že naši mladší študenti nepremýšľajú nad informatikou z kariérneho hľadiska. Veľa z nich sa hlási kvôli svojmu záujmu o počítačové hry alebo majú záujem vytvárať vlastné hry a zábavné aplikácie, s ktorými sa môžu pochváliť kamarátom. Je vidno, že dnešné generácie ovládajú informatiku oveľa lepšie, pretože počítače sú pre nich oveľa prirodzenejším prostredím. Je tak vidieť ich záujem o tento obor. Informatika dnes vynáša a každý chce naprogramovať svoj vlastný Minecraft (smiech).
U dospelých pozorujeme skôr kariérnu motiváciu a snahu sa v tomto obore uplatniť. Treba ale poznamenať, že mladší žiaci sú veľa krát na kurzy zapísaní svojimi rodičmi, ktorí v informatike vidia svetlú budúcnosť pre svoje deti.
Rozprávame veľa o kariérnom využití informatiky, čo ti ale priniesla informatika v tvojom osobnom živote?
Informatika nie je vôbec iba o programovaní, ako si veľa ľudí myslí. Jedným z mojich osobných dôvodov, prečo som začal študovať informatiku je, že informatika je dnes už prepojená so všetkým. Človek sa vďaka nej tiež ľahko naučí všímať si súvislosti medzi vecami, čo sa dá potom dobre uplatniť práve v oboroch, s ktorými je prepojená. Sám študujem aj ekonómiu a vidím, že je s informatikou prepojená.
Informatik sa tiež musí často postaviť do rôznych pozícií, vrátane role zákazníka. Musí si predstaviť využitie produktu a čo používateľ potrebuje. Sám sa tak stáva aj dizajnérom alebo testerom, s čím prichádza veľa ďalších užitočných schopností.
Čo je podľa teba najväčšou prekážkou mladých ašpirujúcich informatikov?
Rád by som na túto otázku odpovedal z vlastnej skúsenosti. Vždy som sa cítil v tomto obore obmedzovaný, pretože sám som v informatike nebol najlepší. Ako som už hovoril, informatika nie je iba programovanie, no práve tak je na veľa školách prezentovaná. Veľa detí tak vyrastá s ilúziou, že ak im nejde programovanie, tak by sa nemali informatike venovať vôbec, čo nie je pravda.
Tiež treba spomenúť individuálny rozdiel medzi žiakmi. Na veľa školách sa informatika nevyučuje vôbec a ak už áno, tak deti nemusí dostatočne pripraviť na ďalšiu výuku. To možno vidieť v rozdieloch medzi študentmi informatiky na stredných školách. Programko vzniklo ako spôsob zaceliť medzeru vo výuke škôl, kde informatika chýba. Nesnažíme sa tomuto problému vyhnúť, ale riešiť ho.
Aké máte plány pre budúcnosť Programka?
Určite plánujeme pokračovať v nastavenom trende. Časom chceme ponúkať čo najväčšie množstvo kurzov a dostávať informatiku medzi žiakov a dospelých, ktorí o ňu majú záujem. Radi by sme pomohli vychovať IT špecialistov, ktorí dnes na trhu práce chýbajú. Práve preto sme začali s kurzmi pre deti, aby sme v nich mohli vzbudiť záujem o informatiku, ktorý môžu prejaviť aj v budúcnosti. Tiež chceme pomôcť tým, ktorí sa boja s programovaním začať kvôli zlej skúsenosti alebo strachu zo zložitosti.